Aspecten van het creëren van klevende ideeën en het hebben van SUCCES zijn opgebouwd rond deze zes ideeën:
Simpel
Eenvoud gaat niet over domheid, maar over prioriteiten stellen. (Southwest wordt DE goedkope luchtvaartmaatschappij.) Wat is de kern van uw boodschap? Kun je dat overbrengen met een analogie of een high-concept pitch?
Onverwacht
Om aandacht te krijgen, schend je een schema. (De Nordie die een overhemd strijkt…) Om de aandacht vast te houden, gebruik je nieuwsgierigheidskloven. (Waar zijn de ringen van Saturnus van gemaakt?) Voordat je boodschap blijft hangen, moet je publiek het willen.
Concreet
Om concreet te zijn, gebruik je zintuiglijke taal. (Denk aan de fabels van Aesop.) Schets een mentaal beeld. (“Een man op de maan…”) Denk aan de klittenbandtheorie van het geheugen – probeer in meerdere soorten geheugen te haken.
Geloofwaardig.
Ideeën kunnen geloofwaardigheid krijgen van buitenaf (autoriteiten of anti-autoriteiten) of van binnenuit, met behulp van statistieken op menselijke schaal of levendige details. Laat mensen “proberen voordat ze kopen”. (Where’s the Beef?)
Emotioneel
Mensen geven om mensen, niet om cijfers. (Vergeet de WIIFY (What’s In It For You) niet.) Maar een beroep op identiteit kan vaak het eigenbelang overtroeven. (“Don’t Mess With Texas” sprak Bubba’s identiteit aan.)
Verhalen
Verhalen zetten aan tot actie door simulatie (wat te doen) en inspiratie (de motivatie om het te doen). Denk aan Jared. Springplankverhalen (zie het verhaal van Denning over de Wereldbank) helpen mensen te zien hoe een bestaand probleem zou kunnen veranderen.
Meer over het boek Made to Stick
Op de website van de Heath Brothers kunt u het Succes model downloaden:
https://heathbrothers.com/download/mts-made-to-stick-model.pdf
En lees meer over het boek: