Micro-inhoud. Kleine tekst, grote impact.

Hoe kleine stukjes tekst, micro content genaamd, uw marketingboodschap verklaren en ondersteunen.

Als lange tijd digitaal producent was ik me nooit altijd volledig bewust van de impact die micro content heeft. Het was een beetje als water voor een vis. Vitaal, maar niet opgemerkt. Tijd dus om eens nader te bekijken wat micro content is en waar het voor gebruikt wordt.

Drie soorten micro-inhoud

Wat is micro-inhoud in de context van digitale informatie? Micro-content zijn kleine of korte stukjes informatie, meestal tekst. Ze kunnen het onderwerp in kwestie uitleggen of beschrijven, bijvoorbeeld in de vorm van een titel, of fungeren als aanknopingspunten voor actie, zoals knoppen of links. Ik zie ruwweg drie soorten gebruik van micro-inhoud. Eén is om het onderwerp te verduidelijken, twee is om inhoud te labelen en drie is om acties aan te geven.

Onderwerp verduidelijking

Op deze manier leidt je de lezer door een tekst met bijvoorbeeld ondertitels en subkoppen. Ze zijn duidelijk zichtbaar en worden vaak aangeduid met een groter of vetter lettertype. Micro content wordt ook gebruikt om een afbeelding op een digitale pagina van een bijschrift te voorzien en hoogstwaarschijnlijk ook wanneer je tekst gebruikt om inhoud te beschrijven op Facebook of Instagram.

Een gebruik van micro content dat impact heeft is de titel van een pagina of de onderwerpregel van een e-mail. Zal een lead op je pagina klikken in Google of zal hij je marketing e-mail openen?

Labels bij inhoud

Digitale inhoud leeft in een context die je ook micro-inhoud als metadata hebt. Kleine stukjes tekst die de informatie labelen voor de context. Dat kan gebruikt worden voor het groeperen van inhoud, sorteren, een zoekmachine. Vaak is deze inhoud niet direct zichtbaar voor de lezer. Soms is het wel zichtbaar, bijvoorbeeld als hashtags.

Aanwijzingen voor actie

Vaak is er micro-inhoud nodig om een actie te labelen. Bijvoorbeeld op een knop of een link. Deze zijn meestal van vitaal belang voor de begeleiding van de lezer. Wat gebeurt er als ik klik, waarom zou ik klikken, hoe kan ik een verkeerde actie ongedaan maken bij het winkelen. Vaak brengen ze een oproep tot actie over.

Buttons die micro-inhoud bevatten en een klein icoontje om de boodschap te ondersteunen.

Beheer van micro-inhoud

Vaak wordt micro-inhoud apart van de hoofdcontent gemaakt en opgeslagen. Als zodanig worden ze ook anders beheerd. Meestal maak en voeg ik micro content on the fly toe. Dus als ik bijvoorbeeld een (bestaand) artikel deel op Social Media, dan voeg ik micro content toe zoals hash tags tijdens het maken van de posts.

Of schrijf een titel of onderwerp specifiek voor een doel. De sleutel is om al deze kleine stukjes content op elkaar af te stemmen, te orkestreren en ze in lijn te brengen met je verhaal.

In het kort

Vergeet micro-inhoud niet. Hoewel klein en kort heeft het een grote impact op hoe jouw informatie wordt waargenomen en hoe het presteert.

Ontvang de nieuwste artikelen!

Aan spam doe ik niet 🙂

Over de auteur

Scroll naar boven