Media in vroegere tijden
Omdat media vroeger iets was dat vrij goed gedefinieerd was. Media was voor het kijken naar nieuws op TV, lezen in de krant of tijdschrift. Zorgvuldig opgeleide professionals verzorgden daar de berichtgeving; het was een beter beheersbaar domein.
Inhoudsopgave
Nu zijn we zelf een bron geworden en nemen we allemaal deel aan media. Nieuws en entertainment zijn deels inwisselbaar, en veel informatie wordt gedeeld in emotioneel geladen en opdringerige sociale omgevingen.
Natuurlijk zag ik dat vroeger niet zo. Toen dacht ik ook dat de media een ingewikkeld onderwerp was. En propaganda en beïnvloeding waren er toen natuurlijk ook. Dus in zekere zin is er niet veel veranderd en de sleutel is om de huidige situatie te omarmen als je die tenminste wilt begrijpen. En na acceptatie en aanpassing volgt interesse en nieuwsgierigheid.
Propaganda
De kern van het boek is het thema propaganda. Ooit een woord met een vrij neutrale klank, nu een betekenis van gemanipuleerde en eenzijdige informatie om de geest te beïnvloeden.
Propaganda was vroeger iets voor de massamedia, maar is door de sociale media heel persoonlijk en direct geworden. Hoe ga je hiermee om en maak je jongeren kritisch in dit krachtenveld? Welke technieken worden gebruikt om de opinie te beïnvloeden?
Als propagandist versterk je een oplossing door herhaling, positieve gevoelens en zorgvuldige vormgeving en compositie. Je laat die oplossing lijken als het beste ter wereld. Als je een probleem hebt, bagatelliseer je het door weglating, afleiding en het scheppen van verwarring.
Samenvatting van Mind over Media
Mind over Media is een boek geschreven door Renee Hobbs dat de rol van mediageletterdheid in het digitale tijdperk bespreekt. Het boek wil lezers helpen kritisch denkvermogen te ontwikkelen en het vermogen om mediaboodschappen te evalueren en te analyseren om geïnformeerde beslissingen te nemen over de media die ze consumeren. Hobbs betoogt dat mediageletterdheid essentieel is om mensen te helpen navigeren door het complexe en vaak bevooroordeelde medialandschap en weloverwogen beslissingen te nemen over de informatie die zij tegenkomen.
Het boek behandelt een breed scala aan onderwerpen, waaronder de geschiedenis en evolutie van mediageletterdheid, de impact van media op individuen en de samenleving, en strategieën voor het onderwijzen van mediageletterdheid aan studenten en volwassenen. Uiteindelijk pleit Hobbs voor het belang van mediageletterdheid bij het bevorderen van kritisch denken, burgerschap en democratie in het digitale tijdperk.
Recensie
Ik vond het boek erg goed en ik denk zeker dat het de moeite waard is om te lezen. Een beetje academisch voor mijn persoonlijke smaak, en daarom las ik het samen met het veel tastbaardere en directere boek van Ryan Holiday genaamd Trust me, I am lying.
De twee boeken samen gaven me een rationele en emotionele update over hoe de media de laatste tien jaar zijn veranderd en hoe ik me moet aanpassen aan de nieuwe orde.