Recensie: Trust me, I’m lying. Ryan Holiday

Leer over de donkere kant van de media en de manipulatieve tactieken die worden gebruikt, en ontdek hoe je jezelf beter kunt beschermen tegen misleiding.

Trust me, I'm lying. Ryan Holiday.

Review: Trust me, I’m lying, door Ryan Holiday. 5e verjaardag editie: Herzien en bijgewerkt voor het Fake News tijdperk.

Normaal gesproken recenseer je waarschijnlijk nieuwere boeken, maar dit boek uit 2012 heb ik net gelezen en omdat Ryan Holiday sociale media als onderwerp heeft genomen zou je kunnen denken dat het verouderd is. Dat is het niet.

De schrijver nam een standpunt in vanuit een veel eeuwiger en moreel standpunt dat een heldere kijk geeft op een moment in de tijd, maar ook op de onderliggende en duurzame morele patronen. Laten we ons erin verdiepen.

Waar gaat het boek over?

“Trust Me, I’m Lying” is een boek van Ryan Holiday over de innerlijke werking van de media-industrie en de rol die mediamanipulatie speelt bij het vormen van de publieke opinie en het sturen van nieuwscycli.

Het boek bespreekt hoe mediabedrijven en individuen een verscheidenheid aan tactieken gebruiken: het maken van nepnieuws, het promoten van sensationele koppen en het gebruik van sociale media om verkeerde informatie te verspreiden, om de aandacht te trekken en verkeer naar hun websites te leiden. Holiday stelt dat deze focus op clicks en pageviews heeft geleid tot een afname van de kwaliteit en integriteit van de journalistiek, en heeft bijgedragen aan een cultuur van wantrouwen en cynisme naar de media.

Het boek onderzoekt niet alleen de tactieken van manipulatoren, maar geeft ook praktisch advies over hoe je nepnieuws en mediamanipulatie kunt herkennen en voorkomen dat je erdoor wordt misleid. Het moedigt de lezers aan kritischer en sceptischer te zijn tegenover de informatie die ze consumeren, en op zoek te gaan naar betrouwbare informatiebronnen.

Over het geheel genomen is “Trust Me, I’m Lying” een tot nadenken stemmende en informatieve kijk op de toestand van de media-industrie en de invloed die mediamanipulatie heeft op de samenleving.

In de inleiding heb ik een zwendel uitgelegd die ik “handel in de keten” noem. Het is een strategie die ik heb ontwikkeld om de media te manipuleren door middel van recursie. Ik kan niets in iets veranderen door een verhaal te plaatsen bij een kleine blog met zeer lage normen, die dan de bron wordt voor een verhaal bij een grotere blog, en die op zijn beurt weer voor een verhaal bij grotere media. Ik creëer, om de woorden van een mediawetenschapper te gebruiken, een “zichzelf versterkende nieuwsgolf.” Mensen zoals ik doen dit elke dag.

Ryan Holiday

Mijn recensie

Ik heb nog nooit een boek over de media, en sociale media, gelezen dat zo’n diepgaande impact had als dit boek. Het zijn niet alleen de feiten die het verhaal zo meeslepend maken, het zijn de persoonlijke en morele worstelingen die het diepte geven en de clou aangeven. Waarom zou je liegen? Voor geld en roem? Hoe ver moet je in de modder glijden voordat het te laat is om er zelf weer uit te kruipen.

Dat dilemma, naast de gedetailleerde feiten en de spannende en exacte schrijfwijze, maakte het boek elke minuut die ik ermee doorbracht waard. En, zelfs na al die jaren, verklaarde het me veel over de mediawereld waarin we leven en de krankzinnige jaren die voorbij raasden sinds het boek uitkwam. Ik raad dit boek aan aan iedereen die professioneel geïnteresseerd is in media, of die een geïnformeerde mediaconsument wil zijn.

E-book van Ryan Holiday. Ttust me, I'm lying op een Kobo Clara e-reader.
Er is ook een e-book van Trust me, I’m lying van Ryan Holiday. Ik heb zo genoten van het boek, dat ik naast een papieren exemplaar ook dit e-book wilde hebben.

Ontvang de nieuwste artikelen!