Ik schreef een artikel waarin ik vier belangrijke schrijfrollen voor online opsomde en uitlegde:
Inhoudsopgave
- Copywriter
- Inhoud schrijver
- Technisch schrijver.
- UX-schrijver/Content ontwerper
Ik las een post op LinkedIn die mijn begrip verdiepte, het was een voltreffer.
In deze LinkedIn post legt Chief Creative Officer & Founder bij RUMBLE, Andy Greenaway, heel duidelijk het verschil uit tussen Copywriters en Content Writers.
Het AIDA-model
Hij stelt, in het kort, dat Copywriters getraind zijn in overtuigen en werken en klassieke technieken hebben geleerd zoals AIDA, wat staat voor:
A : Grijp de AANDACHT
I: Wek interesse op
D : Verlangen stimuleren
A: vragen om actie
5W’s
Content schrijvers daarentegen wordt geleerd de journalistieke 5W’s te volgen.
1. Wie
2. Wat
3. Waar
4. Wanneer
5. Waarom.
Bekijk zijn post om te zien hoe deze verschillen het werk in creatieve bureaus, soms in de war schoppen.