Opeens kreeg ik een extra onderdeel in de navigatie van Google Search Console, zeg maar een zoekmachine optimalisatie (SEO) dashboard van Google, te zien:
GOOGLE DISCOVER.
Inhoudsopgave
Ik was natuurlijk nieuwsgierig en zag een rapportje over verkeer op Google Discover. Het bleek om een pagina te gaan op mijn website over Pixels per Inch (PPI), een maateenheid voor de resolutie van digitale schermen. Ik kon op het rapport doorklikken en zag dat de pagina alleen in India getoond wordt.
Maar wat is Google Discover dan?
Google Discover
De functie Discover laat zich, voor mij als iPhone gebruiker, alleen zien binnen de iOS-app van Google. Binnen Android, het mobiele besturingssysteem, heeft het een belangrijkere rol.
Het is een stroom van nieuws die te zien is in de app. Er zijn veel stromen beschikbaar gebaseerd op meta-informatie over de inhoud en een gebruiker van Google krijgt informatie te zien op basis van profiel en gedrag. Ook kun je zelf rapporteren over de kwaliteit van de informatie in de stroom.
Hoe kom je in Discover?
Nu staat er dus een pagina van mij in Google Discover in India. Ik heb wat tips opgevraagd om de pagina nog beter te tonen en zo een hogere Click Through Rate (CTR) te krijgen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik in Discover uitkwam. Het moet wel bijna redactiewerk zijn zou ik zo denken maar mijn blog is, voor zover ik weet, nooit aangemeld als nieuwsbron. Ook las ik dat het effect heel tijdelijk zou zijn omdat het nieuws betreft. Maar het artikel is best al wel weer oud en verschijnt al dagenlang in Discover.
Nog veel vragen dus, maar dit geeft je alvast een idee wat het is voor de lezer en hoe je het als publicist kan zien.