Google AMP is een afkorting voor Accelerated Mobile Pages. Het doel van deze technologie is om een afgeslankte versie van een webpagina aan te bieden die snel verschijnt op een mobiele telefoon. Een apparaat dat in het verleden minder rekenkracht had en waarschijnlijk een trage verbinding.
Google heeft aanbieders van digitale content gelokt met een mogelijk hogere ranking op AMP. Een soort voorkeursbehandeling. Met als tegenprestatie dat jouw hooggewaardeerde content al de rest voor zou zijn.
Google AMP uitschakelen
Vandaag las ik een artikel op de blog van Plausible dat Google gestopt is met de voorkeursbehandeling in hun zoekresultaten en dat AMP in principe dood is. Dit nieuws maakte me blij; ik heb altijd een hekel gehad aan het idee dat een Tech Reus beslist hoe mijn content moet worden gepresenteerd. En zo niet dan zal ik lijden onder hun handen.
AMP is niet langer een vereiste van Google om een snel ladende website te maken. Je kan een lichtgewicht site ontwikkelen met een geweldige pagina-ervaring en top Core Web Vitals scores, zelfs zonder gebruik te maken van de beperkte en door Google gecontroleerde manier om een website te bouwen.
Dus een kleine overwinning voor de ontwerpvrijheid en ik heb de AMP-feature actief uitgezet. Minder testen, minder zorgen over hoe lezers mijn verhalen ervaren. Niet meer stelen van mijn bord.