DXP is een afkorting van Digital Experience Platform. Gartner definieert een DXP als “een geïntegreerd en samenhangend stuk technologie dat is ontworpen om de samenstelling, het beheer, de levering en de optimalisatie van gecontextualiseerde digitale ervaringen in multi-experience customer journeys mogelijk te maken. Een korte inleiding in deze recente klasse van software.
Inhoudsopgave
Het ontstaan van DXP
Hierop voortbordurend is een Digital Experience Platform een opkomende categorie software die bedrijven ondersteunt bij het digitaliseren in een snel tempo, met als uiteindelijk doel het bieden van een superieure Customer Experience (CX). De DXP’s zijn gegroeid rond technische oplossingen voor digitale content delivery, zoals content management systemen, en uit oplossingen die Online Marketing oplossingen verenigden over verschillende digitale touchpoints, zoals Web Experience Management (WEM). En nu zijn ze meer en meer samengesmolten tot één categorie.
Theoretisch combineren DXP’s “Content Management” met “Engagement Management”, om teams de flexibiliteit te bieden van het creëren van omnichannel content, met de betrouwbaarheid van agile workflows, datagestuurde inzichten en consistente user-journeys.
Full stack of best of breed DXP
Oversimplificeerd komen DXP’s vaak in twee vormen voor:
- Een full-stack suite van harmonieus compatibele oplossingen, van één aanbieder, zoals de Salesforce Cloud of SAP Commerce Cloud, of Adobe Marketing Platform
- Een reeks producten van meerdere leveranciers die met elkaar verbonden zijn om een krachtig DXP te creëren dat door organisaties wordt aangepast op basis van hun behoeften, zoals een combinatie van producten zoals een CMS, Customer Data Platform (CDP), Analytics, Customer Engagement, A/B Testing, enzovoort.
Wie heeft doorgaans een DXP nodig?
In beide gevallen zijn DXP’s gericht op klantgerichte bedrijven die complexe problemen oplossen, maar niet de capaciteit hebben om ze zelf op te lossen. De meeste bedrijven zullen B2C zijn en op schaal werken. Denk aan telecomaanbieders, kabelmaatschappijen, detailhandel. Bedrijven die niet alleen informatie verstrekken maar zich vaak actief bezighouden met een (geabonneerd) klantenbestand en deze online interacties willen meten en optimaliseren.
De opkomst van DXP’s valt samen met de opkomst van het gebruik van een nieuwe architectuur, ontworpen rond microservices en API’s, die de onnodige IT-complexiteit verminderen waar de meeste organisaties bekend om stonden.