Het optimaal maken van je Squarespace-site voor zoekmachines zoals Google biedt een aantal voordelen. Het zal leiden tot een betere ranking en dus waarschijnlijk meer gekwalificeerde bezoeken. Er is een grote overlap tussen een geoptimaliseerde site en toegankelijk en bruikbaar zijn. Dus betere weergave en weergave op een groter aantal apparaten.
Inhoudsopgave
Ook beloont Google snelle en veilige sites met een hogere ranking. En zeker zullen je bezoekers ook blij zijn met een sneller ladende site.
Wat is er nodig om uw Squarespace-site te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google? Laat ik eerst beginnen met een opsomming van wat Squarespace al heeft ingebouwd voor Search Engine Optimization (SEO).
Naar mijn mening en ervaring heeft Squarespace echt geweldig werk geleverd en het begrip zal het gemakkelijker maken om correct te configureren en optimaliseren.
Squarespace ingebouwde SEO-functies
Wat heeft Squarespace al ingebouwd dat de basis legt voor een optimale site? Ik zal die vraag behandelen door naar het site-niveau en het pagina-niveau te kijken.
Op site-niveau
Op site-niveau staat een goede en duidelijke structuur van de pagina’s centraal. Vergelijk het met een buurt met een duidelijke indeling en goede straat- en huislabels. Je weet waar je bent en het is gemakkelijk te begrijpen waar je heen moet. Het belangrijkste aspect zijn duidelijke, consistente URL’s en een XML-sitemap. Schone URL’s zijn statisch en gemakkelijk te lezen en te begrijpen door een zoekmachine.
De normale bezoekers kunnen natuurlijk ook aanwijzingen halen uit dergelijke URL’s. De Squarespace-site wordt geleverd met een XML-sitemap. Standaard staan de pagina’s op die sitemap, maar er zijn op pagina-niveau schakelaars om deze van de lijst te verwijderen.
Beveiliging en privacy zijn belangrijk voor een goede ranking en het is belangrijk om een SSL-certificaat op de site te hebben. Als je een aangepast domein hebt (raad ik zeker aan te hebben), dan kun je een dergelijk certificaat aanvragen via Squarespace.
Op pagina-niveau
Op pagina-niveau kun je een aantal opties gebruiken om uw inhoud te optimaliseren. Voor de pagina is een goede SEO-titel en -beschrijving belangrijk. Deze staan niet op de pagina, maar zijn een niet-zichtbaar onderdeel van de pagina en kunnen worden geconfigureerd via een speciaal paneel.
Voor de inhoud op de pagina is het belangrijk om een goed gestructureerde tekst met koppen te voorzien. Squarespace biedt hiervoor de middelen en ze leveren duidelijke markeringen. Voor de afbeeldingen die worden gebruikt, kun je teksttags opgeven die de zoekmachine informatie geven over de inhoud van de afbeeldingen.
Google Search Console
Een must-have tool voor SEO is Google Search Console. Deze tool is toegankelijk met je Google-account, maar kan ook worden geïntegreerd met Squarespace. Ik geef er de voorkeur aan om er rechtstreeks toegang toe te hebben. Om de Google Search Console in te stellen, moet Google verifiëren dat je de eigenaar bent van de specifieke site. De noodzakelijke stappen voor verificatie zijn geïntegreerd in Squarespace.
Google Search Console is een dashboard voor SEO voor de Google-zoekmachine. Je kan het gebruiken om de voortgang te bekijken, geïndexeerde URL’s te beheren en instellingen in te stellen. Hoe gaat het met mijn site en pagina’s? Hoe vaak kwamen ze voor bij een zoekopdracht en hoe vaak hebben mensen op mijn vermelde pagina’s geklikt? Maar je kan ook zien of er problemen zijn met indexering, mobiele pagina’s of paginasnelheid.
Voor snelle controles van SEO-analyses kun je ook de Squarespace-website en -app gebruiken. Daar worden ook de belangrijkste resultaten van de Google Search Console gepresenteerd.
Meer lezen
Na dit overzicht heb je zeker meer kennis om er dieper in te duiken. Squarespace biedt over het algemeen goede ondersteuningsinhoud en ze hebben dit zeker gedaan rond Search Engine Optimisation. Ik kan deze aanbevelen: