Ik beheer drie eigen websites. Een blog, een bedrijfssite en een e-commerce site. Ik besteed veel aandacht aan inhoudelijke, onafhankelijke verhalen over het creëeren, produceren en publiceren van goede content. Ik ga uit van tekst en zoek er later treffende en aansprekende afbeeldingen bij.
Inhoudsopgave
Waar vind ik geschikte foto’s voor een website, landingspagina of een social media campagne?
Dus boeiende, originele en betaalbare afbeeldingen voor een eigen project. Ik zie drie voor de hand liggende, elkaar niet uitsluitende mogelijkheden om aan foto’s te komen en het knippen en plakken van zomaar wat materiaal uit Google is er niet een van.
Stock foto’s
De gangbaarste manier is het gebruikmaken van een stock. Het woord stock betekent een stapel, een opslag en dus een verzameling. Dat is een dienst met een groot aantal foto’s die doorzocht kunnen worden op sleutelwoorden of gerangschikt zijn op thema. Veel mensen werken op een budget als het gaat om foto’s dus maak ik even een onderscheid tussen de gratis dienst en de betaalde dienst.
Gratis stock foto’s
Sterk in opkomst zijn de diensten die werken met een CC0-licentie. Dat is een commons licentie die je het recht geeft de afbeeldingen zonder veel verplichtingen online te gebruiken. Je mag afbeeldingen bewerken en bijsnijden voor verschillende doeleinden. Een auteursvermelding is niet verplicht maar wordt wel gewaardeerd.
Gerelateerd artikel: Auteursrecht regelen voor content op het web
Er zijn de laatste jaren een aantal fotostocks begonnen die kwalitatieve foto’s bieden onder een gratis en open licentie (CC0). Die foto’s mag je online gebruiken en bewerken. Ze zijn gratis maar een bijdrage in geld of eervolle verwijzing worden gewaardeerd.
Ik gebruik deze foto’s best vaak en zeker bij tijdelijke pagina’s waarbij bijvoorbeeld SEO op de afbeeldingen minder belangrijk is. Zeg maar, als ik even snel een pagina moet maken die niet lang online zal zijn.
Hier een kort overzicht van diensten die gratis stock foto’s bieden:
Betaalde stock foto’s
Als je meer origineel of beter uitgevoerde foto’s op je website of campagne wil dan zijn er betaalde diensten. In de kern zijn er dan twee soorten van licenties. De ene geeft je recht op de foto tegen betaling (Royalty-free) en de andere geeft je het exclusieve recht (Rights Managed). Zo voorkom je dat je dezelfde foto terugziet bij een soortgelijke website of zelfs bij de concurrent.
Als je een tijdje met stockfoto’s werkt merk je al snel het kwalitatieve verschil. In de kracht van de dienstverlening maar ook in de foto’s zelf. Zowel technisch (belichting, bewerking, resolutie) als thematisch zijn ze sterker uitgewerkt. Hier een kort overzicht van voorbeelden:
De fotostock ingebouwd in webbuilder
Het ligt er natuurlijk enigszins aan welke instrumenten je gebruikt bij het bouwen ban je website maar webbuilders als Squarespace en Wix hebben een of meerdere stocks ingebouwd. Dat maakt het vinden en verwerken van de afbeeldingen heel eenvoudig. Wix heeft bijvoorbeeld een eigen stock, er is toegang tot Unsplash en er is een premium dienst waar je een vergoeding per foto betaalt.
Eigen foto’s
Een tweede optie is het gebruiken van eigen foto’s. Voordeel is dat deze foto’s origineler en meer ter zake kunnen zijn. In mijn geval vind ik het ook gewoon leuk om ze te gebruiken, het geeft me een podium. Nadeel is dat ze er soms een beetje met de haren bijgesleept lijken, maar dat neem ik op de koop toe. En ik doe dan mijn best om met een ludiek foto-onderschrift de connectie toch duidelijk te maken.
Ik schreef een artikel over hoe je foto’s in eigen beheer geschikt kan maken voor het web:
Het is goed er bij te vermelden dat zodra je eigen foto’s online plaats je het auteursrecht gewoon behoudt. Ook zonder vermelding van copyright al kan het geen kwaad dat er extra bij te zetten.
Foto’s in opdracht
Het laten maken van foto’s in opdracht is nog een verhaal apart. We hebben dit laatst door twee verschillende fotografen laten doen en de werkwijze en resultaten liepen ver uiteen. Vaak is goedkoop duurkoop. Een goede fotograaf denkt aan veel meer dan fotograferen, maar zal zich inleven in jou of je product.
Er komt een overleg en lijst met attributen die mogelijk nodig zijn voor inhoudelijk interessante foto’s. Vooral als de foto’s op lokatie zijn zal er veel aandacht zijn voor belichting en zullen er eisen zijn aan de omgeving waarbinnen de foto’s gemaakt worden.
De kwalitatieve fotograaf biedt je een duidelijke prijs en overeenkomst. In ons geval waren niet alle foto’s die ze maakte ook daadwerkelijk meteen van ons. Ze stelde een reeks beschikbaar in een lage resolutie en daaruit konden we kiezen.
Tot besluit
Er zijn dus meerdere manier om aan foto’s te komen en het zal even passen en meten zijn om te vinden wat past bij jouw doelen. Zodra je weet waar je foto’s kan vinden en tegen welke prijs dan is het een leuke uitdaging om de juiste foto te vinden.