Betaalmuren, alles wat je moet weten

Wil je weten waarom sommige websites en uitgevers hun content achter een betaalmuur plaatsen? In dit artikel geef ik je antwoord op deze vragen en een tip voor het omzeilen van betaalmuren.

Foto van een fort dat gesloten is. Toch is een betaalmuur vaak te omzeilen.

Als je interesse hebt in “gated content” en betaalmuren (paywalls) dan ben je hier op de juiste plek. Ik leg de verschillen uit door dagelijkse voorbeelden van een internetgebruiker.

Betaalmuren (paywalls) omzeilen?

In mijn artikel leg ik uit wat de verschillende betaalmuren zijn. Ben je meer geïnteresseerd hoe betaalmuren te omzeilen dan zijn daarvoor speciale online tools zoals 12ft.io.

Data in ruil voor content

Gated content kan een lead magnet zijn die je wat tekst laat lezen en waar je persoonlijke data afgeeft om meer te kunnen lezen. Het is een eenmalige transactie en voor deelname krijg je bijvoorbeeld een e-book, extra hoofdstuk of toegang tot het volledige artikel.

Na de uitwisseling sta je dan meestal op een mailinglijst. Verder verbiedt de AVG deze werkwijze, maar niet als je ook uitdrukkelijk toestemming geeft om naast het aanbod ook op de verzendlijst te komen.

Voorbeeld van een Lead Magnet.
Voorbeeld van een Lead Magnet.

Content gating en verschillende soorten van lidmaatschap en betaling

Naast de eenmalige transactie met persoonlijke data zijn er websites waar je gevraagd wordt te betalen voor het verder lezen of om een digitaal abonnement af te nemen. Dit zie je vaak bij kranten, tijdschriften en blogs.

Een betaalmuur is een mechanisme om een vergoeding te vragen voor je content. Er zijn meerdere vormen van een betaalmuur en ik licht kort de zachte, de gedoseerde (metered) en de harde betaalmuur toe.

Zachte betaalmuur

Bij een zachte betaalmuur is het mogelijk om content in te zien. Vaak wordt er een premium-model gehanteerd waar bepaalde artikelen wel gratis zijn en andere om een gratis registratie en/of betaald digitaal abonnement vragen.

Met een gratis lidmaatschap bekijk je content en neem je deel aan de gemeenschap, bijvoorbeeld voor het geven van commentaar. Voor de uitgever is het voordelig omdat er segmentatie plaats kan vinden en lezers via e-mail verder benaderd kunnen worden voor aanbiedingen of nieuwe content.

Ook kan het zijn dat niet betalende leden wel advertenties te zien krijgen en betalende leden niet (freemium).

Zachte betaalmuur. Deze is vaak te omzeilen.
Zachte betaalmuur

Gedoseerde betaalmuur

Andere media geven je enkele artikelen gratis. Dus dan mag je bijvoorbeeld vijf artikelen per maand inzien en bij een hogere afname krijg je de betaalmuur te zien. De vakterm voor dit is “metered paywall”.

Onder de uitgevers van nieuws is dit een veel gebruikte vorm.

Gedoseerde betaalmuur. Die is half open en vaak ook te omzeilen.
Gedoseerde betaalmuur

Harde betaalmuur

Bij een harde betaalmuur krijg je alleen toegang na betaling.

Duurzame harde betaalmuren zijn zeldzaam en worden meestal gebruikt door uitgevers die hun markt al domineren, zich richten op een nichepubliek en/of met hun inhoud een grote toegevoegde waarde geven.

Een harde betaalmuur geeft geen delen van de content weg. Hiervoor moet je sowieso een account gebruiken.
Harde betaalmuur

Gated content en zoekmachines

Het afschermen van content door gating heeft natuurlijk invloed op zoekmachines. Als de content totaal afgeschermd is zal deze ook niet in zoekmachines verschijnen.

Wat er vaak gebeurt, als oplossing, is dat content wel te zien is voor zoekmachines, maar dat er in browsers een soort van scherm wordt opgetrokken dat lastig te omzeilen is.

Dit betekent ook dat de afscherming wel te omzeilen is met speciale online tools zoals 12ft.io.

Ontvang de nieuwste artikelen!

Aan spam doe ik niet 🙂

Over de auteur

Scroll naar boven