Voordelen van een Customer Data Platform (CDP)

Belangrijkste voordelen van een Customer Data Platform (CDP). Een CDP biedt de eliminatie van datasilo's en zorgt voor consistente berichtgeving, gepersonaliseerde journeys, privacy compliance en real-time besluitvorming.

Er zijn tal van voordelen die bedrijven kunnen halen uit het gebruik van een Customer Data Platform (CDP). Ik neem u mee op een korte tour langs de belangrijkste voordelen van een CDP en de voordelen die de meeste waarde creëren.

Elimineer datasilo’s

Een belangrijk voordeel van CDP’s is de mogelijkheid om datasilo’s te elimineren. Vóór CDP’s waren de meeste klantgegevens ondergebracht in afzonderlijke oplossingen (bv. CRM’s), datawarehouses, marketingautomatiseringssoftware, enz.

Bovendien konden deze gegevens niet gemakkelijk worden gedeeld tussen teams in een bedrijf, of het nu een marketingteam of een productontwikkelingsteam was, of andere belanghebbenden binnen een bedrijf. Elk team binnen een bedrijf moet toegang hebben tot dezelfde klantgegevens, zodat iedereen een volledig beeld heeft van het gedrag, de voorkeuren en het kooptraject van een klant.

CDP’s helpen bij het verzamelen en integreren van alle gegevensbronnen om een volledig beeld te krijgen van klanten, zodat teams binnen een bedrijf een optimale klantervaring kunnen creëren.

Echte silo en mens op schaal.
Echte silo en mens op schaal.

Consistente berichtgeving over alle kanalen

Omdat CDP’s een enkele bron van waarheid zijn voor alle klantgegevens en interacties, kan dit type software consistente berichtgeving leveren over alle kanalen tijdens het klanttraject.

Bovendien heeft elk team in een bedrijf toegang tot dezelfde klantgegevens, zodat alle cross-channel marketingcampagnes en berichtgeving op elkaar zijn afgestemd en eerdere en huidige interacties in aanmerking kunnen worden genomen voordat de campagne wordt uitgevoerd. Tot slot kunnen CDP’s de voorkeuren van klanten bepalen over hoe zij benaderd willen worden. Hun voorkeuren en individuele interesses.

Persoonlijke ervaring voor elke klant

Met behulp van kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen CDP’s doelgroepen segmenteren en voorspellende scoringsmodellen creëren waarmee marketeers hypergepersonaliseerde campagnes voor elke klant kunnen lanceren. CDP’s met activeringsmogelijkheden kunnen marketeers helpen gerichte e-mails te sturen, relevante aanbevelingen te doen en campagnes te retargeten.

Naleving van privacyregels

CDP’s helpen bedrijven te voldoen aan privacyvoorschriften zoals AVG en CCPA, aangezien een CDP alle klantgegevens op één plaats verzamelt en een geschiedenis kan bieden van waar deze gegevens vandaan komen en hoe ze worden gebruikt.

Met CDP’s kunnen marketeers klantgegevens consequent gebruiken in al hun marketingtechnologiesoftware, waardoor klanten meer controle krijgen over hoe zij gecontacteerd willen worden en hoe zij willen dat er met hun gegevens wordt omgegaan.

CDP’s helpen het vertrouwen van de klant op te bouwen omdat ze ingebouwde governance-instrumenten hebben en alle voorkeuren en interacties (online en offline) in één uniforme database kunnen worden vastgelegd.

Real-time besluitvorming voor het bedrijf

Wanneer marketeers CDP’s gebruiken, hebben zij in real time toegang tot hun klantgegevens en -profielen en kunnen zij in real time de volgende beste actie ondernemen. De mogelijkheid om klantprofielen in realtime bij te werken is een enorm voordeel voor marketeers die hun communicatie willen personaliseren.

Ontvang de nieuwste artikelen!

Aan spam doe ik niet 🙂

Over de auteur

Scroll naar boven