Professionele schrijvers­rollen voor het web

Een bredere kijk op schrijversrollen voor het web. Dit artikel helpt je om de rollen van schrijvers te begrijpen, of, als je een teamleider bent, om de juiste schrijver voor je team te vinden.

Een wijdere blik op schrijversrollen voor het web. Copywriter, content writer, UX-writer/Content designer, technisch schrijver

Schrijven is schrijven zou je zeggen. Dacht ik eigenlijk eerlijk gezegd ook. Of moet ik zeggen, ik wist niet beter. Maar het verfijnen van dit idee maakt schrijven makkelijker. Dus verdiepte ik me in de verschillende professionele rollen en functies die er zijn voor het schrijven voor het web.

Al het schrijven levert natuurlijk tekst op, maar het proces van het maken en juist plaatsen in een digitaal product als Website of App is heel anders. Ook dient een tekst verschillende doelen. In de internetindustrie zijn er zo meerdere functies ontstaan die zich bezig houden met het schrijven van specifieke teksten en het overzicht geven en houden over de teksten als een geheel. Teksten naar de inhoud en naar de stijlvorm.

We zijn vier functies te definiëren die in kleinere teams ook wel rollen zijn. Ook voor rollen helpt het om je als schrijver in te leven in de verwachtingen en de juiste teksten en richting te geven aan het proces.

Ik zet de rollen hier kort uiteen:

Copywriter

Is een vak dat ouder is dan het web. Een copywriter schreef korte teksten voor reclame en advertenties. De teksten zijn gericht op het verhogen van de bekendheid van een merk en om de lezer bepaalde gedachten te laten hebben of een specifieke actie uit te laten voeren.

Voor schrijven op het web zal een copywriter vaak actief zijn binnen een digitaal marketing bureau.

Het werk van copywriter overlapt steeds vaker met dat van een content writer omdat de copywriter ook advertenties op sociale media, Google-advertenties, online landingspagina’s en overtuigende e-mailteksten zal schrijven.

Deze nieuwe golf van copywriting, geboren uit het digitale tijdperk, heeft het vakgebied toegankelijker gemaakt. Maar niet zonder keerzijde, want door de globalisering is sommige copywriting-werkzaamheden gedevalueerd, omdat het zo eenvoudig is om bekwame copywriters te vinden die tegen verschillende tarieven werken.

Content writer

De term content writing is in de loop der jaren steeds gangbaarder geworden, omdat traditionele vormen van reclame steeds meer op de achtergrond zijn geraakt. Bedrijven uit alle sectoren leerden dat succes in het digitale tijdperk meer vereist dan traditionele, outbound marketingstrategieën.

Met het schrijven van content kunnen bedrijven een emotionele band opbouwen met hun doelpubliek, een voorwaarde voor klantenbinding en merkbetrokkenheid. Het schrijven van content vormt vaak de basis van elke digitale marketingstrategie, aangezien emotionele content noodzakelijk is voor alles van blogging en SEO-strategieën tot e-mail- en sociale-mediapromotie.

Een blik op copywriter, content writer, UX-writer/Content designer en technisch schrijver
Een blik op verschillende schrijvers.

Bekijk het verschil tussen een Copywriter en een Content writer.

UX-writer/content designer

Een UX Writer in hart en nieren is natuurlijk een schrijver, maar ook iemand die inhoud en toepassingen helpt vormen tot een geheel, een verhaal. Dat vereist meer dan kunnen schrijven, het is ook een functie die vergelijkbaar is met die van een regisseur.

De UX-writer werkt met website- en app-content, niet alleen per pagina, maar vooral ook aan meer complete, op scenario’s gebaseerde User Journeys. Voor cursussen, community, lidmaatschap, afhandeling van sales, etc. Maar ook het regisseren van marketing en sales gerelateerde content. Een UX schrijver vindt de juiste woorden voor menu’s, definities, knoppen, labels, chatbots, en foutmeldingen. De kleine stukjes schrijfwerk, die gezamenlijk “micro copy” worden genoemd.

Content designer werkt met tekstgerichte websites, vaak gericht op het delen van informatie. Je kan hier bijvoorbeeld denken aan lokale en nationale overheden.

Een UX-writer houdt zich ook bezig met meer interactieve ervaringen zoals gebruikers stromen (user flows) op bijvoorbeeld mobiele applicaties. Het grootste deel van UX writing wordt gedaan nadat een gebruiker een aankoop heeft voltooid of zich heeft aangemeld voor een dienst of app. Als gevolg daarvan is er geen noodzaak om te proberen iets te verkopen. In plaats daarvan is het doel van de schrijver om ervoor te zorgen dat het gemakkelijk en aangenaam is om het product of de dienst te gebruiken.

Andere titels die je tegenkomt:

Content strategist, UX copywriter, product writer, UX content designer, and content editor jobs

Technische schrijver

Een verschil tussen technisch schrijven en UX-schrijven is dat technisch schrijvers meestal werken met tekstrijke documentatie (online help-bestanden, instructiehandleidingen, enz.) in plaats van user journeys in digitale interfaces. Zo vereisen de twee rollen zeer verschillende denkwijzen.

In de digitale producten van vandaag zijn er slechts sporen van typische technisch schrijvende teksten – bijvoorbeeld tooltips en flows die de gebruiker begeleiden. Het doel van veel digitale producten is om de User Interface zo wrijvingsloos en gebruiksvriendelijk te maken dat ondersteunende documentatie niet langer nodig is. En dit is precies een van de redenen waarom veel technisch schrijvers overstappen op UX-schrijven en contentontwerp.

In het algemeen is technisch schrijven echter eerder gericht op het informeren en instrueren van de lezer dan op het overtuigen.

Ontvang de nieuwste artikelen!

Aan spam doe ik niet 🙂

Over de auteur

Scroll naar boven