Schrijven voor landingspagina’s

Mijn ervaringen bij het schrijven en maken van landingspagina's voor mogelijk nieuwe klanten.

Landingsbaan voor landingspagina's.

Wie doet er na lancering nog iets aan een website? Sommige zijn er heel actief mee en gebruiken een webbuilder of een CMS om regelmatig wijzigingen aan te brengen.

Ik vermoed dat de meerderheid er niet graag meer iets aan doet of het aan anderen overlaat. En dat kost geld. Dus wat is het alternatief als je toch een product of evenement wil aanprijzen? Landingspagina’s.

Wat is een landingspagina?

Het korte antwoord is een enkele pagina, zonder afleiding, gericht op een enkele actie. Dus geen navigatie, losstaand van de website. Zo een aanmoediging om deel te nemen, te kopen etc wordt een Call to Action genoemd. Een CTA.

Hoe moeilijk zijn landingspagina’s te maken?

In de praktijk zal er vaak een formulier aan het de pagina gekoppeld zijn en een bedankpagina. Dus een beetje technisch moet je wel zijn.

Misschien, met de juiste tools, hoef je alleen nog maar handig te zijn. Wellicht moeten er ook nog scripts voor het meten van bezoek aan gekoppeld worden.

Het verschil tussen een landingspagina en een lead magnet?

Zowel een landing page als een lead magnet hebben als doel contactgegevens van een bezoeker te verkrijgen en van hem een lead of klant te maken.

Bij een Lead Magnet kan de bezoeker een incentive ontvangen, meestal in digitale vorm. Een e-book, checklist, gratis cursus. De lead magnet kan ook op een reguliere pagina in de website worden gepresenteerd als een soort banner of het doel zijn van een landingspagina.

Hoe schrijf je een landingspagina?

Misschien vinden veel mensen dit nog wel de grootste uitdaging. Hoe kom ik aan teksten? Of hoe schrijf ik ze?

Kern is om direct in contact te komen met het gevoel van je publiek. Wat is het probleem, de pijn en wat voor reis ga je met ze aan om een transformatie door te maken. Hoe gaan we van het ongewenste A naar het gewenste B?

A -> B

Bedenk wie je gedroomde klant is, maak het helemaal helder. Wat wil de klant, hoe voelt de klant, wat zijn de uitdagingen.

Wat bevat een landingspagina?

Het is als met eten koken. Er zijn recepten maar blijf experimenteren. In mijn ervaring zijn dit ingrediënten voor een goede landingspagina:

  1. Benoem tegenwerpingen
  2. Zorg voor bewijs, social proof
  3. Maak het niet te lang
  4. Spreek over de voordelen (en bonuspunten voor storytelling)
  5. Extra zorg voor titels en subtitels
  6. Call to Action

Ik beloof je snel eens mee te nemen in de diepte. Een verhaaltje over het schrijven en maken van een landingspagina in meer detail. Hou me er aan!

Zijn er ook tools

Ja, er zijn online tools voor landingspagina’s. Soms zijn ze er helemaal op gericht, soms zijn het module’s binnen een bestaand systeem voor marketing. De onderstaande ken ik uit eigen ervaring:

Tools voor het maken van landingspagina’s en lead magnets.


Ontvang de nieuwste artikelen!

Aan spam doe ik niet 🙂

Over de auteur

Scroll naar boven