Eigen foto’s die gebruikt gaan worden in meerdere kanalen, bijvoorbeeld bij een campagne, kun je het beste in staand en liggend formaat maken. Ik geef een workshop webteksten schrijven en hiervoor heb ik een bestemmingspagina met social image, een campagne op Facebook en een Facebook event.
Inhoudsopgave
Vind de woorden
De workshop gaat over hoe je, nadat je een strategie, plan en planning hebt, je angst voor de lege pagina kan overwinnen. Dus neem ik mensen mee met sleutelwoorden, briefings en een reeks van heel tastbare en concrete tips. Zodra ze hun woorden vinden. En daar hoort een afbeelding bij. Dat is vaak op zichzelf al een opgave want je wil er uit springen maar het toch ook functioneel bij het onderwerp laten passen. Ik maakte snel een hele voorselectie en kwam uit op de scrabble letters. Wel sterk als het gaat om woorden vinden maar de afbeelding was Engelstalig en dus besloot ik zelf aan de slag te gaan.
Formaten
Dus een scrabble bord zoeken, tekst bedenken, belichting instellen en opnames maken met de iPhone. Wat ik nu leerde, vooral ook omdat er tekst opstond, is om liggende en staande opnames te maken met veel ruimte om bij te kunnen snijden. Bij te kunnen snijden naar een geschikte ratio tussen hoogte en breedte.
Campagne
De campagne draait op Facebook en Instagram, in de nieuwsfeed en de verhalen. De afbeeldingen daar zijn over het algemeen staande:
Dan is er de landingspagina en daar kan ik kiezen, liggend of staande:
Maar de begeleidende sociale media afbeelding, Open Graph Image, die is weer liggend georiënteerd met een andere aspect ratio als de standaard van de iPhone (4:3). Die foto maakte ik dus liggend en sneed ik daarna terug naar 16:9. Anders vallen de letters deels buiten beeld.
Staand en liggend, met veel ruimte
De les die ik leerde is dus als je een foto gaat maken met een bredere toepassing op beeld maak er dan minimaal twee. Eentje staand, eentje liggend. Zorg voor ruime marges die je bij kan snijden naar het gewenste aspact ratio.